Pedro Sequeira

PedroSequeira4GalleryMarzee

Pedro Sequeira (1976 Cinfães, Portugal) woont en werkt in Lissabon.
Pedro studeerde sieraden, mineralogie, fotografie en tekenen. Hij behaalde een Master aan de Faculteit voor Schone Kunsten van de Universiteit van Porto in Portugal en studeerde af aan de Akademie der Bildenden Künste in München Duitsland.

Pedro exposeerde in particuliere en openbare instellingen zoals de Pinakothek der Moderne DE, Museum Catharijneconvent, Utrecht NL, Design Museum of Tallinn EE en Lugar do Desenho – Fundação Júlio Resende, Valbom PT.

Artist statement 2020

Meestal als ik in de studio aankom, heb ik geen plan van wat ik nu ga doen. Ik ben altijd op zoek naar het onverwachte tijdens het werken met materialen, beelden en teksten.
Sinds de laatste 10 jaar is mijn productie verschoven naar tekenen en meer recent naar schilderen, terwijl ik een beperkte productie van sieraden handhaaf omdat ik geloof dat het een het ander informeert en dat is een interessant gegeven. Belangrijker is dat ik werk probeer te ontwikkelen op de gebieden die ik heb bestudeerd en deze verschillende soorten kennis met elkaar in verband breng, terwijl ik mezelf en het werk openstel en uitbreid naar een gemeenschappelijke basis.
Persoonlijk geloof ik dat sieraden diep geworteld zijn in de menselijke verbeelding, een fenomeen uit de begintijd van de mensheid. Deze antropologische grond stelt ons (niet alleen de maker maar vooral de toeschouwer, want die zijn in groteren getale aanwezig) vandaag in staat het idee (of de plaats) van een sieraad te herscheppen, d.w.z. naar binnen te halen wat zich aan de buitenkant bevond, het te vergroten en nieuwe of vernieuwende relaties tussen het sieraad en de wereld tot stand te brengen.
In mijn praktijk als sieraadkunstenaar ben ik meer geïnteresseerd in het beoordelen of becommentariëren van het vakgebied zelf: hoe kunnen sieraden worden begrepen? In een tijd waarin de technologie in alle menselijke activiteiten terrein wint, heb ik de neiging me ertegen te verzetten, terug te gaan naar het wezenlijke en na te denken over een sieraad door het in verband te brengen met
inhoud zoals materialen uit het dagelijks leven en het samenbrengen ervan op een archaïsche manier of, met andere woorden, een eenvoudig gebaar. Ik geloof sterk in de figuur van de jager-verzamelaar, een primitieve figuur en een overlevingsinstinct dat nog steeds actief is in ieders DNA en geest.

Industrial archaeology 2018-2019

Ik heb enige tijd in 2 verschillende ateliers gewerkt, beide in het centrum van Lissabon: één voor sieraden en één voor tekenen en schilderen. Dit was de tijd dat het toerisme in Lissabon een hoge vlucht nam en bijna alle stadsblokken werden gerenoveerd. Vaak, als ik van de ene naar de andere studio liep, had ik het gevoel dat het stedelijke scenario leek op wat nieuws uit het zich snel ontwikkelende China, waar in korte tijd hele steden werden gebouwd. Natuurlijk werden veel materialen uit de binnenkant van gebouwen gesleept en bij elke renovatie werden stapels materialen achtergelaten om naar elders te worden gebracht. Meestal hout, baksteen en steen, deze materialen trokken mijn aandacht. Ik gebruikte sommige van deze gevonden materialen om sieraden, tekeningen en wat beeldhouwwerk te maken.