Annelies Planteijdt
De sieraden van Annelies Planteijdt onderzoeken de ideeën en de esthetiek van plattegronden en kaarten. Samengesteld uit goud en andere edele metalen, sommige gekleurd met pigment, andere behangen met parels of glaskralen, weerspiegelen haar kettingen haar denkwijze. Ze zijn ontworpen om zowel gedragen als neergelegd te worden ervaren en vertegenwoordigen de twee basiselementen die haar werkwijze bepalen: tijd en ruimte. Niet gedragen zijn ze geometrisch, gestructureerd, tweedimensionaal – ’sieraden voor de geest’ – maar op het lichaam verdwijnt de plattegrond en worden ze meer driedimensionaal, schikken ze zich op natuurlijke wijze om de drager, waarbij de structuur zo goed als onzichtbaar wordt.
Annelies, geboren in 1956 in Rotterdam, studeerde aan de vakschool Schoonhoven en vervolgens aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam bij Onno Boekhoudt. Annelies ontving vele prijzen, waaronder de Marzee Prijs in 2004, en haar werk wordt tentoonsgesteld in vele openbare collecties, waaronder de Marzee Collectie, CODA Apeldoorn, Stedelijk Museum Amsterdam, het Musée des Arts Décoratifs in Paris, Schmuckmuseum Pforzheim, Die Neue Sammlung in Munich, de RCA Collectie bij het Victoria & Albert Museum in Londen en de Helen Williams Drutt Collection in the VS.
Nederlands gesproken
Beautiful City – Album is een artistieke verkenning waarmee Annelies Planteijdt in 2000 begon. Terwijl ze de ideeën en de esthetiek van kaarten blijft onderzoeken, brengen deze nieuwe stukken haar persoonlijke omgeving in kaart. Elk van de stilleven halssieraden van deze collectie heeft een ‘relatie’, een object uit haar directe, alledaagse omgeving. Voor haar horen deze sieraden en objecten bij elkaar. Er zitten persoonlijke dingen bij die ze al heel lang heeft, die haar werk inspireren en die samen een soort driedimensionaal archief vormen, een dialoog tussen de kunstenaar, het object en de omgeving en een inzicht geven in haar manier van kijken.